مباني نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع CBT به شيوه داتليو

مباني نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع CBT به شيوه داتليو
مباني نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع CBT به شيوه داتليو
در 40 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)
نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت doc
قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه
چارچوب نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع CBT به شيوه داتليو
2-1 CBT به شيوه داتليو
2-1-1 مروري بر درمان شناختي -رفتاري معاصر با زوج ها و خانواده ها
درمان شناختي- رفتاري براي زوج ها و خانواده ها، امروزه اصلي مهم در درمان است. كاربرد CBT براي مشكلات روابط خصوصي، تقريبا پنجاه سال قبل در نوشته هاي آلبرت اليس آمده است كه نقش برجسته شناخت را در مسايل زناشويي نشان مي دهد. اليس و هارپر و همكارانش معتقد بودند كه ناكارامدي ارتباط زماني اتفاق مي افتد كه افراد 1) بر عقايد غير واقعي يا نامشخص خود در رابطه با طرفين پافشاري كنند. 2) ارزيابي هاي منفي دارند وقتي فرد و رابطه مطابق با انتظارات غير واقعي آنها عمل نمي كند، زماني كه فرايندهاي منفي شناخت صورت مي گيرند: فرد عواطف منفي را تجربه مي كند (عصبانيت، نااميدي و اوقات تلخي) و شيوه هاي رفتاري منفي در رابطه خود در پيش مي گيرد(داتيليو، 2010؛ ترجمه خواجه، سجاديان و بهرامي، 1391).
در دهههاي 1960 و 1970، رفتار درمانگران براي پرداخـتن بـه رفتارهاي مشكلدار بزرگسالان و كودكان از اصول نظريه يادگيري استفاده كردند. بسياري از اصول و روشهاي رفتاري كه در درمان انفرادي از آنها استفاده ميشد، بعدها براي زوجهاي ناراضي و پس از آن براي خانوادهها به كار گرفته شد. به عنوان مثال، استوارت[1] (1969)، ليبرمن[2] (1970) و وايس[3]، هوپس[4]و پاتـرسون[5] (1973) براي تسهيل تعاملهاي ارضاكننده زوجهاي مشكلدار و خانوادهها از نظريه تبادل اجتماعي و اصول يادگيري عامل استفاده كردند (به نقل از داتيليو و بيرشك،a 1385). اين كار باعث شد كه تحقيقات بعدي زوج درمانگران به سمت شناسايي اهميت مداخله عـوامل شـناختي و الگـوهاي تعاملي رفتار سوق داده شود. قبل از ارايـه نـظريههاي اصـلي خانواده درماني، اينگونه مطرح شده بود كه شناختارها را ميتوان به عنوان بخش فرعي درمان در الگوي رفتاري مورد استفاده قرار داد (مارگولين[6]و وايس، 1978)، اما در دهه 1980 عـوامل شـناختي در كـانون اصلي توجه منابع پژوهشي و درماني زوجها قرار گرفتند و مـستقيمتر و سـاختارمندتر از آنچه در ساير رويكردهاي نظري زوج درماني وجود داشت، وارد درمان شدند (باكوم[7]1987؛ داتيلتو،1989؛به نقل از داتيليو و بيرشك،a 1385). با مطرح شدن تحريفهاي شناختي و ادراكات نادرست در درمان زوجها، توجه درمـانگران بـه اسـتنباطها و باورهاي طرفين نسبت به هم معطوف گشت و استفاده احتمالي از ايـن باورها براي پيدا كردن راهي براي رهايي از بنبستهاي رابطهاي، مورد توجه قرار گرفت. ارزيابي شناختي و روشهاي مداخلهاي، از درمان انـفرادي بـه عـاريه گرفته شد و براي استفاده در مورد زوجها مطابقت داده شد. همانند درمان انفرادي، براي تقويت قابليت زوجـين در ارزيـابي و تغيير شناختارهاي مشكل ساز، مداخلات شناختي-رفتاري مربوط به زوج طراحي شد كه اين مداخلات باعث كسب مهارتهاي ارتباطي و حـل مـشكل نـيز ميگردند(داتيليو و بيرشك، a1385).
...
2-1. مروري بر پژوهش هاي انجام شده در داخل و خارج كشور
2-4-1. پژوهش هاي داخلي
پيرفلك، سوداني، شفيع آبادي (1393) پژوهشي با هدف بررسي اثر بخشي زوج درماني گروهي شناختي-رفتاري بر كاهش دلزدگي زناشويي زوجين مراجعه كننده به مراكز مشاوره شهرستان ايذه انجام دادند. روش پژوهش نيمه تجربي و از طرح پيش آزمون-پس آزمون با گروه كنترل و دوره پيگيري بوده است. جامعه پژوهش شامل كليه زوجيني كه به دليل مشكلات زناشويي به يكي از 8 مركز مشاوره شهرستان ايذه مراجعه كرده بودند كه از ميان آنها تعداد 30 زوج كه در آزمون دلزدگي يك انحراف معيار پايين تر از ميانگين كسب نموده بودند، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمايش و گواه جايابي شدند. گروه آزمايش در 8 جلسه زوج درماني گروهي شناختي-رفتاري به صورت يك جلسه 90 دقيقه اي در هر هفته شركت داده شدند اما گروه كنترل هيچ گونه مداخله اي دريافت ننمودند. بعد از يك هفته از پايان مداخله از هر دو گروه آزمايش و كنترل، پس آزمون به عمل آمد و پس از گذشت يك ماه نيز آزمون پيگيري اجرا گرديد. نتايج پژوهش نشان داد كه روشCBCT مي توان براي كاهش دلزدگي زناشويي زوجين و مولفه هاي آن و در نهايت استحكام خانواده استفاده كرد.
برچسب ها : مباني نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع CBT به شيوه داتليو , مباني نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع CBT به شيوه داتليو , مباني نظري پژوهش , پيشينه پژوهش , فصل دوم پايان نامه , مباني نظري پژوهش , پيشينه پژوهش , فصل دوم پايان نامه